Koivun likiarvo

Hyvä on – minun ja talven suhde on välillä vaikea. (Tässä ei auta, että on talvella syntynyt.) Mutta ovathan nuo valkoiset koivut yksinkertaisesti upeita.

20130107-220648.jpg

Tänä päivänä olen ollut onnellisesti tekstien ympäröimä. Olen lukenut, kuullut ja kirjoittanut. Kaikki on tehnyt hyvää. (Jos joku ei ole, olen jo unohtanut sen. Onnellisia ovat huonomuistiset.)

Mielessä on monta kirjaa, jotka haluan vinkata. Helmiä, hämmästyksiä, ihanuuksia. Valtavan hyvien kirjojen kanssa on vain aina se sama ongelma: tuntuu, että sanat eivät riitä. Että osaa sanoa vain latteuksia, pelkistää liikaa, käyttää kankeita ilmauksia, jotka eivät tee oikeutta huimalle lukuelämykselle. Mutta lupaan, että yritän. Laitoinhan minä tuon koivunkin kuvan. Paljon kauniimpi se oli siellä, missä sen näin, Lahden Kirkkokadulla. Mutta hyväksyn likiarvon, tuon nopeasti napatun kuvan.

Tietoja Päivi

Kirjallisuuden sekatyöläinen. Elämästä nauttija. Näytä kaikki artikkelit kirjoittajalta Päivi

One response to “Koivun likiarvo

  • eppunuotio

    Päivi, minä niin ymmärrän sinun ja talven suhdetta. Minun ja talven suhteessa on myös meneillään murros. Olen rakastanut talvea, kyllä, valkoista lunta, kinoksia, kuurapuita, jääkukkia ikkunassa, jääpuikkoja räystäällä, hiihtämistä meren jäällä, luistelemista ja lumiukkoja, jäälyhtyjä ja kuumia juomia pakkaspäivänä, aurinkoisia talvipäiviä, punaisia talviaamuja, sinisiä illansuita. Ja sitten, niin rakkauteni ei ollutkaan elinikäistä eikä siitä voi talvea syyttää. Minä vain lakkasin rakastamasta. Se oli sinä talvena kun kadut olivat niin jäiset, ettei ulkona voinut kävellä pitkään aikaan. Kun lunta tuli ja tuli ja tuli ja tuli ja katot oli pakko tyhjentää moneen kertaan. Kun kaaduin mummohidasteista huolimatta ja sääriluu halkesi kun talvi jatkui juhannukseen saakka. Niin vain kävi, rakkauteni lopahti ja oli aika jatkaa matkaa. Kummallista. Muutama vuosi sitten en olisi voinut kuvitellakaan, että ilman talvea pärjää mainiosti.
    Suukkoja ja Andalusian aurinkoa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

